Osiossa Kisaraportit

Apex-uutiset Sveitsistä

APEX 2012 

The Alpine Expedition Racen viimeisen 60km trekking-osuuden lähennellessä puolta väliä joukkue päättää pitää 20min nukkumistauon. Kisaa on takana reilut 80h. Unta joukkueen eri jäsenet olivat saaneet unenlahjoista riippuen 15min-4h, joten univaje alkoi vaikuttaa etenemisvauhtiin. Käyn soralle makaamaan: on lämmin ja edellytykset unille hyvät. Pumppu on kuitenkin eri mieltä, ja osoittaa merkkejä epärytmisestä tahdista: lyöntejä jää väliin ja välillä syke kiihtyy 150 lyöntiin minuutissa.  Annan muiden nukkua unet loppuun. Päätös on helppo, mutta samalla vaikea: en aio jatkaa kisaa.

Tätä ennen tapahtui kaikenlaista. Varsinainen kisasuoritus piti pääasiassa sisällään ylöspäin kiipeämistä joko pyörällä tai jalan. Seuraavaksi tultiin alas, jonka jälkeen sama setti toistui. Korkeusmittarin mukaan ylämäkeä 19306m, alamäkeä 20694m. 

Alla joukkueen jäsenten näkemyksiä kilpailusta ja siihen liittyvistä asioista, jotka usein saattavat jäädä vähemmälle huomiolle.

Niko, mitä teit viimeisen kahden viikon aikana ennen kisaa?

Tein 1,5 viikkoa ennen kisaa 4 h pyöräilyn ja sekä 2 h mäkitreenin repun kanssa alamäet reippaasti juosten. Näillä oli tarkoitus varmistaa, että kaikki ylä- ja alamäissä tarvittavat lihasryhmät on käyty läpi eikä kisan alussa pääse tapahtumaan niiden kipeytymistä. Lisäksi tein muutamia lyhyempiä treenejä melontaa ja lyhyemmän mäkitreenin juosten. 3 päivää ennen kisan alkua olimme koko joukkueen voimin trekkailemassa kisapaikalla 2000-2500 m korkeudella tarkoituksena totuttua korkeuteen ja herätellä levännyttä elimistöä suoritukseen. Vietimme kisaa edeltävät 3 päivää tiiviisti joukkueen kanssa tulevaa kisaa spekuloiden ja tiimihenkeä nostattaen.

Jarno, mitä söit kisan aikana?

Syöminen kisan aikana ei ole aina helppoa vaikka olenkin normaalielämässäni kaikkiruokainen ja syön suurehkoja määriä. Nyrkkisääntönä syömiselle on, että sitä syödään, mitä pystytään. Ruokavalio näyttää muotoutuvan kisa kisalta yksinkertaisemmaksi. Osuuksien aikana ravintoni koostui tällä kertaa pääasiassa kolmesta tuotteesta: yksittäispakatuista mansikkatäytteisistä kakkupatukoista, pehmeistä hedelmäkarkeista ja pienistä salamitangoista. Lisäksi tuli syötyä muutama suklaapatukka ja jonkin verran rusinoita. Osuuksille oli kisan alkuvaiheessa pakattuna muutakin syötävää, esim. banaanilastuja ja myslipatukoita, mutta tällä kertaa niiden nieleminen osoittautui sen verran ongelmalliseksi, että kisan viimeisien osuuksien ajan ne pysyivät vaihtokassin syövereissä. Vaihtopaikoilta ja matkan varrelle osuneesta kaupasta ruokavalio täydentyi leivällä, juustolla, metvurstilla, juotavalla jogurtilla ja banaaneilla. Raftingia edeltävän pakollisen parin tunnin tauon aikana hyödynsimme läheisen ravintolan palveluja nauttimalla maittavan kolmen ruokalajin lounaan. 

Jarno, miten nukutti?

Unen päästä oli helppo saada kiinni aina, kun yritin nukkua. Joukkueen kantavana ajatuksena oli, että nukkumispaikat valitaan siten, että nukkuminen oikeasti onnistuu.  Ensimmäiset viiden minuutin torkut piti ottaa noin vuorokauden kisaamisen jälkeen hodarikioskin viereisellä penkillä, jotta suunnistusajatus olisi säilynyt selkeänä. Seuraavat varttitunnin pötköttelyt otettiin iltapäiväauringon lämmössä pyöräilyosuuden puolivälissä. Vajan kahden vuorokauden kohdalla oli pakollisen nelituntisen tauon aika, jolloin ehdin huoltotoimenpiteiden jälkeen nukkua teltassa kaksi ja puoli tuntia. Seuraava mahdollisuus puolituntiseen nukkumiseen märkäpuvuista kasatulla patjalla tarjoutui odotellessa rafting-osuudelle pääsyä. Viimeisellä vaihtopaikalla oli hyvä mahdollisuus nukkua leirintäalueen wc-/suihkutiloissa. Silloinkin nukutti hyvin, mutta hitaasta vaihtotoiminnastani johtuen ehdin torkahtaa vain muutaman minuutin. Tämä kostautui viimeisen osuuden alussa väsymyksenä ja suunnistuksen epävarmuutena. Niinpä jouduin suostuttelemaan joukkuetoverini yhteen ”ylimääräiseen” nukkumistaukoon kolean vuoren rinteeltä löytyneen mökin terassilla, jossa olot eivät välttämättä olleet optimaaliset. Tälläkään kertaa en kuitenkaan joutunut odottelemaan Nukkumatin tuloa muutamaa sekuntia kauempaa. 

Jarno, mitä varusteita (vaatteita) käytit kisan aikana?

Tavoitteenani oli , että osuus mennään mahdollisuuksien mukaan samassa varustuksessa alusta loppuun, jotta aikaa ei tuhraantuisi jatkuvaan vaatetuksen säätämiseen.  Vaihtopaikoilla valitsin varustuksen reitistä tehtyjen arvioiden ja järjestäjiltä udeltujen sääennusteiden perusteella. Ylävartalossa oli käytössä lähes koko kisan ajan yksi kerros. Paita oli joko lyhythihainen urheilupaita tai pitkähihainen urheilukerraston paita. Lyhythihaisen kanssa käytin välillä irtohihoja lämmönsäätelyyn. Pari kertaa puin päälle kuoritakin: pitkässä pyöräilyalamäessä ja vuoren harjanteella tuulisessa sadesäässä. Melonnassa oli käytössä ohut tuulenpitävä takki. Alavartalossa trikoon pituus vaihteli puoleen reiteen ulottuvasta pitkään. Pyöräilyosuuksilla käytin pehmusteellisia pyöräilyhousuja. Välillä käytössä oli myös irtolahkeet. Sukkina oli läpi koko kisan kompressiosukat, joiden päällä osalla osuuksista käytin lyhyitä sukkia. Jalkineina oli käytössä pyöräilykengät sekä maastolenkkarit nastoilla ja ilman. Pyöräilykypärä, pipo ja buff-huivit täydensivät kokonaisuuden. Järjestäjän tarjoamaan märkäpukuun sonnustauduttiin rafting-osuuden ajaksi.   

OP, tuollainen kisa on varmaankin aika kova rasitus elimistölle. Tuliko jonkinlaisia vaivoja tai ongelmia?

Tyypillisesti jalkapohjat ovat kovilla. Märät olosuhteet aiheuttivat hiertymiä jalkoihin. Nyt kisan aikana oli poikkeuksellisen märkää myös pyöräilyosuuksilla, eivätkä jalkapohjat päässeet missään vaiheessa kunnolla kuivumaan. Sen seurauksena päkiän alle ja varpaiden väleihin muodostui rakkoja, joiden kanssa sitten piti vaan elää. Meidän porukka onnistui välttämään kaameimmat jalkojen tuhoutumiset, mutta esim. keskeyttäneen ruotsalaisjoukkueen jäsenen koko jalkapohja oli ollut  yhtä suurta rakkoa jo ensimmäisen osuuden jälkeen. Tallaa siinä sitten sellaisella jalalla kisa loppuun. Onko nämä seikat heikkoja henkilökohtaisia ominaisuuksia vai huonoa valmistautumista, se onkin sitten eri kysymys.

Neste- ja elektrolyyttivaje vaikutti  tilapäisesti suorituskyvyn laskuun. Siitäkin huolimatta, että joitakin kisoja on jo takana, suhteellisen viileä keli teki tepposet: juominen jäi liian vähälle, koska samanlaista janontunnetta ei synny kuin kuumissa olosuhteissa. Joten jos/kun unohdin juoda ja syödä tarpeeksi, vaikeaa oli. Kilpailun lääkärin mukaan pitkään jatkuneena neste-suolatasapainon häiriö voi myös olla yksi syy rytmihäiriöihin. Univaje aiheutti varsinkin öisin kaikenlaisia hallusinaatioita, mutta ne eivät haitanneet menoa, kun niihin ei keskittynyt liikaa.



Niko, millaisen radan ratamestari oli tehnyt? Tykkäsitkö?

Niin kuin yllä on mainittu, nousua kertyi koko radalle reilut 20000m. Ja kun voittoaika oli 71 h (mikä sisälsi pakollisen 4 h tauon sekä 2 h raftingin odottelua) niin helppo päätellä, että mäkeä riitti ihan tarpeiksi. Radan mielekkyyden kannalta olennaisin asia on kuitenkin se, että tuleeko mäet luonnollisesti reitille vai onko ne vain yksittäisiä pistoja laaksosta ylös ja saman tien takaisin alas. Varsinkin muutamat pyörärastit oli sijoitettu niin, että niillä ei ollut muuta virkaa kuin saada lisää nousumetrejä. Tämä aiheuttaa luonnollisesti vähän turhautumista väsyneille seikkailijoille. Toisaalta esim. ensimmäinen trekkiosuus n 90 km oli maisemiltaan erittäin hieno vaikka osuuden aikana 3 kertaa samassa laaksossa käytiinkin hakemassa vauhtia ylämäkeen. Sveitsissä ratamestarin tehtävien hoitoa vaikeuttavat tiukat säännökset koskien kaikkea mahdollista. Lupia tarvitaan pieniinkin yksittäisiin asioihin. Melonta olisi ollut hauska tehdä myös muualla kuin kahdella kisakaupungin ympärillä olevalla järvellä. Mutta ilmeisen runsaat virtaukset joilla estivät tällä kertaa niiden käytön kisan aikana. Lisäksi kisa-alueella oli poikkeuksellisen paljon vielä lunta maassa. Monin paikoin lumeen törmäsi vielä 2000 m korkeudellakin. Lumiraja oli edelliseen vuoteen verrattuna varmaan n 500 m alempana kahden viikon myöhäisemmästä kisa-ajankohdasta huolimatta. Kun kisa suoritetaan vuoristossa, siihen pitää valmistautua erityisen huolella sekä fyysisesti että varsinkin henkisesti.  Vaikka takana olisi samanmittainen kisa tasaisemmilla alueilla, ei ole täysin selvää, että kaikki kisaajat ovat valmiita mäkien tuomaan haasteeseen.

Niko, jos on osallistunut Multisport -kisoihin  (<24 h) Suomessa, kannattaako lähteä maailmalle kokeilemaan siipiään?

Ensimmäinen asia on tietysti se, että kiinnostaako pidemmät ”oikeat” seikkailukilpailut ollenkaan. Vasemmalle kädellä suoritettuna ja 90 % keskittymisellä en suosittele kisoja kenellekään ensikertalaisille. Halua ja tahtoa pitää löytyä, jotta edes kisoissa läpipääsy on mahdollista. Se, miten seikkailukisoihin kukin soveltuu, on hyvin vaikea alimatkojen perusteella etukäteen ennustaa.

Ennen mahdollista pitkää kilpailua kannattaa miettiä ainakin seuraavia asioita:

  • Kuinka hyvin kestän valvomista? Säilytänkö kohtuullisen hyvin toimintakyvyn ja pystyn kommunikoimaan tiimikaverien kanssa väsyneenäkin provosoitumatta/provosoimatta.
  • Kestääkö jalat/polvet esim 15-20 h kestäviä trekkejä  siten, että esim. vrk myöhemmin on valmis toistamaan samanlaisen suorituksen
  • Onko jalat taipuvaiset hiertymiin/rakkoihin? Kisoissa jalat voivat olla märkiä ensimmäisistä metreistä lähtien ja jos rakkoja muodostuu ja jalkapohjan iho vettyy ”mössöksi” nopeasti voi pitkien trekkien suorittaminen olla henkisesti liian vaikeaa
  • Onko henkinen kunto tarpeeksi kova?
  • 4 pidempää kisaa seuranneena/osallistuneena näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että joka kisassa on jossain vaiheessa kylmää ja märkää. Miten kilpailumotivaatio säilyy esim. kun lasketaan hikisenä kaatosateessa/kylmässä pyörällä vuorta alas ja alhaalla odottaa esim. pidempi yömelonta kylmällä järvellä? Kestänkö kylmää?
  • Onko minulla ongelmia mahan kanssa? Pystynkö syömään ”lähes mitä tahansa” milloin tahansa? Pitkien kilpailujen aikana pitäisi pystyä nauttimaan energiaa riittävästi, mikä voi olla vaikeaa kun kaikki voi maistua pahalle ja lisäksi kieli/suu on hankautunut verille jatkuvasti syömisestä johtuen.

24 h mittaisissa kisoissa ei yleinen väsymys/unen puute vielä merkitsevästi vaikuta suoritukseen. Pidemmissä kisoissa viimeistään toisena yönä alkaa yhtämittainen valvominen/urheileminen näkyä kaikessa tekemisessä. Se, miten kukin näihin jalka-, maha-, pää- ja valvomisasioihin tällöin suhtautuu on vaikea arvioida. Sitä ei voi myöskään helposti testata, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää lähteä rohkeasti kokemaan pidempi kilpailu. Ensimmäiseen pidempään kisaan useimmilla ensikertalaisilla (joukkueilla) sopivin tavoite on läpipääsy. Ensimmäisen kisan jälkeen on mahdollisuus arvioida omaa tekemistä ja suoriutumista ja toiseen kisaan lähteminen on huomattavasti helpompaa. Loppujen lopuksi tässä lajissa on kai kysymys siitä, että joka kisasta jää jotain oppia sekä henkiselle että fyysiselle puolelle ja kehittymisen mahdollisuudet ovat suuret myös vanhempana.

Joten ei muuta kun rohkeasti vain kokeilemaan siipiään pidempiin kisoihin!!! Nyt siihen on mahdollisuus myös kotimaassa Endurance Questin herättyä taas henkiin 5 v tauon jälkeen.

OP, mikä on seuraava multisport/adventure race–kisa?

Elokuussa olisi tarkoitus tulla Kolille Ursakiin. Näitä 12h kisoja kun Suomessa on aika vähän ja mielestäni ne ovat erinomaisia valmistavia kisoja pidempiin koitoksiin. Kun vielä ratamestareina ovat suuret idolini, seikkailujumalat Mika Okkonen ja Pekka Sorjonen, ei tätä tilaisuutta voi jättää käyttämättä.

Palautumisjakson jälkeen joukkue jatkaa valmistautumista syyskuun puolivälissä Ranskassa järjestettäviin MM-kilpailuihin. Kilpailun kestoksi on arvioitu 7 vuorokautta. Lisätietoja http://www.raidinfrance.com/ .

Teksti: OP Holttinen
Kommentit: Jarno Mikkola, Niko Toimela, O-P Holttinen

Osiossa Uutiset Julkaistu

Kiipeilykurssille reilu viikko ilmoittautumisaikaa

Muistutellaan Karsulaisia aktivoitumaan kiipeilykurssille ilmoittautumaan. Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus saada edullisesti varmistajan pätevyys ja siten lupa kiipeillä ja varmistaa mm. Joensuun Areenan kiipeilyseinällä. Lisätietoja kurssista seurapostissa ja uutisissa pari viikkoa aiemmassa postissa. Ilmoittautumiset 17.11 mennessä Auvisen Mikolle.
Lue lisää...
Osiossa Kisaraportit Julkaistu

Seikkailu-urheilu sopii kaikenkuntoisille, kisaraportti Syvänniemestä

Seikkailu-urheilu ei ole vain useita tunteja päivässä harjoittelevien viimeisen päälle tikissä oleville sopiva laji, vaan lajin pariin voi lähteä myös hieman vähemmän valmistautuneena satunnaisilla treenikerroilla. Tästä hyvänä esimerkkinä on Katri ja Heikki, jotka osallistuivat elokuun lopussa Syvänniemi-seikkailuun. Heidän treeneistään ja kisakokemuksista löytyy kisaraportti täältä. Raportti varmasti motivoi myös hieman vähemmän treenaavia osallistumaan seikkailu-urheilukilpailuihin ja muihin seikkailutapahtumiin. Ensi kesänä sopivia seikkailuja löytyy varmasti kaikenkuntoisille :)
Lue lisää...
Osiossa Uutiset Julkaistu

Kiipeilykurssi karsulaisille

Karsulaisille järjestetään kiipeilykurssi pe-la 24.-25.11.2017 (perjantaina klo 17-20 ja lauantaina klo 12-15). Perjantaina ohjelmassa on teoriaosuus ja harjoitteita. Lauantaina harjoitteita ja näyttökoe, jonka hyväksytysti suoritettuaan saa kiipeillä ja varmistaa itsenäisesti esim. Joensuun Areenan seinällä. Paikkana perjantaina on Joensuun Kuntokeidas osoitteessa Linnunlahdentie 10, Joensuu. Lauantaina kurssi on Joensuun Areenan kiipeilyseinällä. Kurssin tavoitteena on oppia seinäkiipeilyn alkeet, pääsolmut ja varmistustekniikat. Kouluttajana toimii Mikko Auvinen ja näyttökokeen valvoo Heikki Pitkänen Karelian Kiipelijöistä. Kurssin omakustannushinta on 15 euroa, joka maksetaan käteisellä kurssin alkaessa. Karsu kustantaa suorituspaikkojen ja välineiden vuokrat. Varustukseksi riittää normaalit sisäliikuntavarusteet ja juomapullo. Varsinaisia kiipeilyvarusteita (valjaat, varmistuslaitteet ja kiipeilykengät) ei tarvitse omasta takaa, vaan niitä löytyy kurssilta lainaksi. Ilmoittautumiset 17.11. mennessä Mikko Auviselle (mikko_auvinen ( at ) hotmail.com). Mukaan mahtuu 12 ensimmäistä, joten toimithan nopeasti.
Lue lisää...
Osiossa Uutiset Julkaistu

KarSun pikkujouluun ilmoittautuminen auki pari päivää

KarSun jo perinteeksi muodostuneet pikkujoulut ja seuramestaruuskisat pidetään 28.10.2017 Lieksan Ruunaalla Raunin majalla. Pikkujoulupäivänä, eli 28.10.2017 aamupäivällä seikkaillaan ensin KarSun SM-kisat, eli seikkailuhenkinen rata. Etenemistyyli on oman halun mukaan täysillä, leppoisasti tai nautiskellen... ...ja nyt on viimeiset hetket käsillä ilmoittautua mukaan! Kirjoita siis ripeästi ilmoittautumisviesti järjestelyvastaava Kristalle. Ilmoittautumisaika loppuu perjantaina 13.10.2017 klo 18.00. Ilmoittautumisen yhteydessä maksa osallistumismaksu 20 € KarSun tilille FI27 1040 3000 341119 arhaimmat lisätiedot tulevasta huippuviikonlopusta saa Krista Joonalta, eli meilaamalla etunimi.sukunimi(at)gmail.com
Lue lisää...
Osiossa Uutiset Julkaistu

Vaarojen Maraton ohi

Vaarojen Maraton kisattiin viikonloppuna ruskan kauniisti värittämissä Kolin maisemissa. Paljon kiitoksia kaikille tapahtumajärjestelyissä mukanaolleille ja juoksijoille hienon tapahtuman teosta. Kisatunnelmia ja linkkejä valokuviin on Vaarojen Maratonin nettisivuilla. Tavataan jälleen Kolilla 5.-6.10.2018! 
Lue lisää...
Osiossa Uutiset Julkaistu

Karsun pikkujoulut ja SM-kisa

Karsun pikkujoulut järjestetään Ruunaalla Raunin majalla 28.-29.10. 2017 pikkujoulutoimikunnan toimesta. Lauantaina klo 10 sm-kisat starttaavat Raunin majan pihalta (tarkempaa tietoa lähempänä). Kisaan tarvitset maastopyörän, uimapatjan, pumpun, kuivasäkin kuivine vaihtovaatteineen ja suunnistusvarustuksen kompasseineen. Kilpailun kesto 3-5h. Edetään pareittain. Illalla tiedossa ruokailua, saunaa, paljua, hyvää seuraa ja letkeää yhdessäoloa. Lauantai-sunnuntaiväliselle yölle on varattu majoitusta. Mukaan pääset maksamalla karsun tilille (FI27 1040 3000 341119) 20e ja kirjoittamalla viestikenttään oman nimesi ja pikkujoulut. Lisäksi ilmoittamalla Kristalle tulosi, kilpailuun osallistumisen (mahdollisen paritoiveen), allergiat/ruokarajoitteet ja tiedon yöpymisestä. Ruokien varaamisen ja majoitustarpeen arviointiin tarvitsemme ilmoittautujien tiedot 10.10. mennessä! Eli kertauksena; 1. Ilmoittaudu mukaan Kristalle, krista.joona (at) gmail.com 2. maksa omavastuuosuus 20 € KarSun tilille FI27 1040 3000 341119 3. Olet mukana! Takuukivaa tarjolla. Tervetuloa!
Lue lisää...
Osiossa Uutiset Julkaistu

7-ottelua 24.9. Ilmoittaudu mukaan!

Vajaa kaksi viikkoa aikaa ilmoittautua ja valmistautua KarSun 7-ottelun mestaruuskisoihin Kiihtelysvaaran kentällä sunnuntaina 24.9.2017 (klo 10.30 alkaen). Kirjauta itsesi (ja tenavat/nuoriso) mukaan) laittamalla ilmoittautuminen KarSun meiliin karsu (at) karsu.fi 7-ottelussa kisataan naisten 7-ottelun lajit sopivasta putkeen, tulokset käännetään pisteiksi ja sijoituksetkin ratkeavat. Tapahtuma on ilmainen KarSulaisille. Lisätietoja Mikolta p. 050 401 4058, tai mikko.frisk (at) gmail.com Kisapäivä vietetään hyvässä reippaasn rennossa hengessä!
Lue lisää...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.